Mijn Fietserpad ervaring

Het Pieterpad is de langste wandelroute van Nederland. Daarnaast is er ook voor fietsers de gelegenheid om te fietsen op het langste fietspad van Nederland. Dit wordt het Fietserpad genoemd, en dit heb ik zelf ook mogen fietsen. Ik ben voorbij heel veel verschillende plekken geweest op de route. Van zuid naar noord, heb ik het hele land doorkruist. Veel verschillende steden en dorpjes bezocht, maar ook door en voorbij mooie natuurgebieden gefietst. De gehele route is verdeeld in etappes, maar daar vertel ik straks meer over.

Nederland is een fietsland. Dat is iets wat over de hele wereld bekend staat. Mensen fietsen naar werk. Mensen brengen kinderen op de fiets naar school. Noem maar op. Daarom is het ook belangrijk dat mensen dit veilig kunnen doen. Hierom zijn er bijna overal fietspaden in het land. Het is dan vanzelfsprekend dat naast het Pieterpad er ook een fietspad wordt gecreëerd voor mensen die de lange afstand zouden fietsen.
Nu heb ik zo’n 35 jaar geleden, in de tijd dat er nog geen mobieltjes waren de hele route al eens gewandeld, anno 2019 dus op de fiets.

Etappe 1 | Het begin

Mijn fietstocht had ik uitgestippeld. Ik besloot vanaf het zuiden naar het Noorden te fietsen. Dat heeft te maken met de wind, die in Nederland in de zomer voornamelijk uit het zuidwesten waait. En met de wind in de rug is het toch een stuk makkelijker fietsen als je gaat voor 70-100 km per dag, bepakt en bezakt.

Allereerst pakte ik de trein naar Maastricht. Eenmaal aangekomen bij bestemming, fietste ik nog een stuk zuidelijker naar Eijsden. Dit was het startpunt van mijn tocht. Het was een afstand van 18 kilometer vanaf Maastricht voordat ik er uiteindelijk aan kwam. Ondertussen was ik wel de steile helling van de Pietersberg opgefietst. Een stijgingspercentage van misschien wel 20%…..

Fietsen over de St Pietersberg

Vanaf Eijsden had ik een afstand van 42 kilometer afgelegd en kwam ik aan bij het plaatsje Schimmert. Op de eerste dag had ik in totaal een afstand van meer dan 60 kilometer afgelegd. Een lange afstand wel en daarom besloot ik iets door te fietsen en te overnachten op de Hommelhof Camping. Vanuit hier wilde ik de volgende dag mijn fietstocht vervolgen.

De minicamping in Schimmert, waar de kippetjes scharrelen op de camping. Ook mogen de gasten het fruit plukken.

Etappe 2 | En weer door

Dag 2 was weer verder gaan met waar ik was gebleven. Ik besloot vroeg op te staan en mij klaar te maken voor het volgende deel van mijn fietstocht. Voor € 7,75 had ik op de camping kunnen overnachten. Supergoedkoop dus. De tweede dag was namelijk de laatste dag waar het namelijk nog enorm warm weer zou zijn. Met 29 graden zou de temperatuur net de grens van 30 niet aantikken. Door vroeg te beginnen liep ik in ieder geval een groot deel van de hitte mis.

Tijdens mijn fietstocht kwam ik voorbij het mooie Maaslandschap. Hier kwam ik Belgische en zelfs Franse mensen tegen die ook genoten van het mooie landschap. Een ding wat ik helaas wel een minpuntje vond was dat er enorm veel afval langs de weg was in Limburg. In Swalmen kon ik overnachten bij de Bed and Breakfast van de familie Ramakers. Na 82 kilometer af te leggen vond ik het welletjes. Ik besloot een eind te breien aan de dag.

Het Fietserpad

Fietsen over het Pieterpad; Het Fietserpad dus

Etappe 3 | Doorstart

Na mijn overnachting besloot ik om mijn tocht voort te zetten. Dit weer zo vroeg mogelijk om veel uit mijn dag te kunnen halen. Ik had van tevoren al besloten om van Heyen mijn eindbestemming te maken. Mijn fietstocht langs de Maas ging weer door. Een prachtig rustgevend landschap.

Enorm fijn om zulk soort landschappen te zien, op het moment dat je bezig bent met een lange fietsroute fietsen. Een afstand van 88 kilometer was tot nu toe het langste wat ik op een dag had gefietst. In Heyen eindigde ik met mijn fietsroute. Hier was er alleen geen slaapgelegenheid, dus moest ik doorfietsen naar Venlo, waar ik een goede slaapplek had gevonden op internet. Nog een stuk langer door moeten fietsen.

Eenmaal aangekomen in Venlo kon ik overnachten bij de Bed and Breakfast die zich daar plaats vond. Ik besloot om een overnachting te doen bij Bed and Breakfast Hagerbroek. Een goede keus, alles was hier enorm netjes en mooi. Alle goede recensies die ik op het internet las waren enorm goed en positief. Ik kon dit door mijn ervaring waarmaken. B&B De Oude Pastorie (Swolgen) was ook mogelijk geweest, maar dat was nog een stuk verder.

Etappe 4 Een afstand achter de rug

Een enorm goede nachtrust gepakt bij de Bed and Breakfast in Venlo. Alleen was het weer de hoogste tijd om verder op pad te gaan met mijn fietstocht. Ik merkte echt dat ik al snel bezig was met het fietsen van de laatste klimmertjes. Groesbeek kwam ook steeds dichterbij. Ik was officieel bijna Limburg uit gefietst. Voordat ik in Groesbeek aan kwam, kwam ik nog voorbij verschillende soorten plekken. In Swolgen kwam ik voorbij een mooie Bed and Breakfast.

Daarnaast zag ik in Venray een mooi en leuk hotel waar ik even snel een korte pauze had genomen om het van binnen te bekijken. Hotel Eurotel ligt mooi aan de weg, en beschikt ook op een leuke uitzicht over Venray. Na een uur pauze besloot ik weer door te gaan met mijn fietsroute.

In Vierlingsbeek besloot ik even een drankje te gaan doen bij Herberg Thijssen. Een gezellige Herberg met een leuk terras. Daarnaast was het eten ook lekker. Ik had namelijk besloten om hier mijn avondmaal te nemen. Het menu gaf een uitgebreide mogelijkheid waar bezoekers uit konden kiezen.

Ik nam de rundvleesburger XXL met friet en een heerlijk rood wijntje. Dit in combinatie met het lekkere zomerweertje die er was maakte het een enorm aangenaam etentje. Nadat ik mijn eten op had gegeten en even bij was gekomen moest ik nog het laatste deel fietsen voordat ik in IJzevoorde aan kwam. In Berg en Dal kwam ik langs Bed and Breakfast Eerste Heuvel. Het was omringd met een prachtig natuurlandschap.

Zo rustgevend om naar te kijken en om even door te lopen. Ik vond dit echt een plek waar je even al je gedachtes kwijt kon raken. Op weg naar IJzevoorde liep de route ook even over de grens in Duitsland. In Millingen kwam ik voorbij Bed and Breakfast Hamsche Kuul en langs Camping De Zeelandschee Hof . In Elten kwam ik langs Hilde’s Bed and Breakfast. Meer dan een kwart van de gehele route was ik voorbijgefietst. Hier was ik enorm tevreden over. Ik kwam eindelijk aan in IJzevoorde en besloot hier mijn route en dag te eindigen.

B&B De Hamsche Kuul

B&B De Hamsche Kuul in Millingen aan de Rijn

Etappe 5 | Doelgericht

Dag 5 was aangebroken en weer ging de wekker lekker vroeg af. Holten was voor die dag mijn eindbestemming. Naar mijn inschatting zou de afstand die ik vandaag zou afleggen rond de 80 kilometer liggen. Tijdens het fietsen kwam ik op deze dag niet enorm veel dingen tegen die mijn aandacht hadden getrokken. Ik kwam langs Hotel Bakker in Vorden. Hier had ik mijn lunch doorgebracht met lekker eten. Nadat ik mijn buik weer rond had gegeten, fietste ik weer door. In Laren kwam ik langs Bed and Breakfast Verwoldsehof. Ook hier werd het omringd door een rustgevend natuurlandschap. Na een dag fietsen was ik eindelijk in Holten aangekomen. De afstand die ik deze dag had afgelegd was 77 kilometer. Hierdoor klopte mijn schatting van de afstand dus.

Hotel Bakker Ommen

Hotel Bakker in Vorden

Etappe 6 Dichtbij maar nog ver

Dag 6 van mijn fietstocht. Ik was over de helft van de route. Enorm tevreden was ik, maar wel een beetje moe. Vooralsnog wilde ik de gehele fietstocht afleggen, en dat was ook mijn doel. Met een positief gevoel pakte ik de draad op en ging ik weer door. Vanaf Holten ging ik weer verder met het fietsen. Die dag had ik wel besloten om een kortere afstand te fietsen, aangezien ik vermoeid was. Hierdoor koos ik er ook voor om iets later dan normaal te vertrekken. Mijn eindbestemming was Hardenberg.

Een afstand van 42/43 kilometer vond ik voor die dag prima. Tijdens de route kwam ik langs Hellendoorn en Ommen. In Ommen nam ik nog even snel een kijkje bij Camping Besthemerberg. Een camping en bungalowpark met ook een eigen boerderij. Enorm leuk voor gezinnen met kinderen. Ik besloot weer verder te fietsen en kwam al snel aan in Hardenberg. Niet zoveel gefietst als normaal, maar alsnog even een kleine vooruitgang gemaakt.

Camping Besthemerberg in Ommen

Etappe 7 Bijna

Na een dagje veel rust gepakt te hebben, kon ik er weer enorm tegen aan. Vanaf Hardenberg wilde ik in een dag naar Zuidveld. Weer een afstand wat rond de 80 kilometer zou liggen. Meteen nadat ik vertrok, fietste ik langs het destijds geheten Restaurant Klepperhuus. Tegenwoordig heeft het een nieuwe eigenaar en heet het Stadsherberg Ons Huis.

Boheems Paradijs

Prachtige ‘Pipowagens’ om in te overnachten in Holsloot

In Holsloot kwam ik langs Camping Boheems Paradijs. Ik kwam op het een na laatste stukje van de route enorm veel campings achter elkaar tegen. In Sleen kwam ik voorbij Camping Pieterom. Hierna kwam ik eindelijk aan in Zuidveld. Mijn eindpunt voor de dag, weer 77 kilometer er op zitten en nog maar 1 dag te gaan.

Etappe 8 | Het einde is in zicht

De laatste dag, maar ook de langste dag qua fietsafstand. 105 kilometer moest ik afleggen, maar dat had ik ervoor over. Na een vroeg vertrek kwam ik als eerst voorbij het Bed and Breakfast in Schoonloo, namelijk Bed and Breakfast Sloapstee. Ook dit bevindt zich in een rustgevende omgeving.

Hunebedland

Drenthe: Hunebedland

In Rolde kwam ik voorbij Camping De Weyert. Een grote camping waar enorm veel mensen tijdens de vakanties terecht konden. Tijdens deze fietstocht heb ik enorm veel natuurdelen van Nederland gezien. Het is enorm rustgevend om dit zo te zien, en elke seconde genoot ik ervan. In Garnwerd nam ik even pauze bij de sluis. Even lekker zitten op een bankje of een frietje bij de lokale snackbar. Enorm veel fietsers kwamen hier tot rust was het eerste wat mij opviel.

Heel veel kinderen plonsde hier ook het water in om af te koelen. Begrijpelijk aangezien het wel een lekker zomers weertje was. Ik ging weer door met fietsen en tijdens het laatste deel van mijn fietstocht kwam ik nog langs een camping en dat was Camping Boet’n Toen.

Het eerste wat mij opviel waren de enorm hoge bomen die er waren in het bos. Heel mooi om te zien. Ik kwam eindelijk aan in Pieterburen. Mijn eindbestemming van de gehele route. Een mooi uitzicht op de Waddenzee.

Pieterburen

Prachtig om te zien. Ik keek met trots en tevredenheid terug naar de route die ik heb gefietst. Enorm veel plekken, landschap en mensen gezien. Ik genoot nog even van het moment, maar het was weer de hoogste tijd om terug naar huis te gaan. Ik fietste terug naar Groningen en pakte hier de trein richting om daar de overstap naar Deventer te maken. Ik vond dit enorm geslaagd en was ook trots op mezelf. Dit was namelijk mijn ervaring op het Fietserpad.

De beloning in Pieterburen; prachtig uitzicht over de Waddenzee

2 gedachtes over “Mijn Fietserpad ervaring

1. Beste René Greve. eerste plaats gefeliciteerd dat je te tocht hebt volbracht. Het is een mooi verslag van
    de tocht en ik zie je nog aankomen op de fiets met een lag op het gezicht van oor tot oor. gr. van Frits Camping de Weyert Rolde.